Славянка - към Марина поляна

22.02.2012
Славянка под Марина поляна (Ливада) - Голям Царев връх
Местоположение:

От х. Извора се тръгва по шосето към Голешово. В най-високата точка, където са табелите на резервата Алиботуш, се продължава по черен път до местността Марина поляна (Ливада). През гората има и пряка пътека, която е доста стръмна.

Марина поляна е на около 1700 м надморска височина. Има постройка, едната стая на която е отворена и може да се ползва за подслоняване при лоши атмосферни условия. Близо но нея е единственото място във високата част на Славянка, където има вода за пиене.

Трудност:

Маршрутът от х. Извора до Марина поляна е много лек, ако се върви по пътя. От табелите за резервата до Ливада се стига за 2 до 3 часа.

Денивалацията е 700 метра.

Сутринта станахме рано, закусихме и отделихме най-необходимото, което да носим в раниците. Аз не бях ходила сериозно почти две години и решихме, че ще спим на Марина поляна и на другата сутрин ще се качим на Гоцев връх.

Взехме най-необходимите дрехи, храна за два дни и вода. За съжаление Славянка е безводна и единствената вода е на Марина поляна. Като добавим спалните чували, шалтетата и палатката, раниците ни не бяха от най-леките.

Оставихме колата под едно дърво на поляната в началото на резервата и тръгнахме по черния път. В началото вървяхме в широколистна гора с полянки с нацъфтели цветя. Екзотичният здравец,  който почти не може да се купи у нас, цъфтеше покрай пътя с едри красиви цветове.

223 Здравец с едри цветове

След един завой се показа Пирин. Този път имахме късмет и върховете не бяха скрити в облаците.

224 Гледка от Славянка към Пирин

Пътят през гората беше много приятен. Навсякъде около нас имаше цъфнали цветя и прелитаха шарени пеперуди. Аз постоянно спирах да снимам познати и непознати цветя.

Постепенно широколистната гора се смени с иглолистна. От една полянка край пътя се откри гледка на северозапад.

225 Поглед от високо

Гората стана по-рядка и пред нас се показа високата част на Славянка.

226 Върхове на Славянка

Изведнъж забравих за тежката раница - когато виждаш върховете, към които си тръгнал, се върви много по-леко, отколкото в гората.

След малко се откри и долината на Места. За съжаление облаците се сгъстяваха и времето се разваляше. В далечината Родопите почти не се виждаха.

227 От Славянка към долината на Места

Стигнахме долната част на Марина поляна. Пред нас се издигаше Голям Царев връх.

228 Долната част на Марина поляна и Голям Царев връх

Продължихме нагоре през поляната, за да потърсим водата и място, където да опънем палатката. Вървяхме през коприви и треви, високи почти до кръста. Стигнахме до постройката.  Тя е от дясната страна на пътя. Пред нея има навес с маса и пейки.

Отидохме да налеем вода и седнахме да обядваме. Радвахме се на красотата около нас.

След малко падна мъгла, стана много студено и заваля проливен дъжд.

229 Мъгла над Голяв царев връх

Спането в евтина китайска палатка при тези условия не беше разумно и решихме да огледаме има ли къде да се подслоним.

Заслонът има три стаи, две от които бяха заключени с катинар. Третата не беше заключена и отворихме вратата. Вътре в стаята беше невероятно мръсно. Имаше дори и напуснато лястовиче гнездо и гуано за наторяване на малка градинка. Но пък имаше няколко легла и най-важното - печка и дори дърва. При наличието на шалтета и спални чували беше по-добре да спим вътре.

Навън духаше леден вятор, валеше и дори под навеса всичко беше мокро.

230 Дъжд и мъгла на Марина поляна

Единственото, което можехме да правим в тази неуютна обстановка, беше да поспим на топло в чувалите.

Привечер дъждът спря и вятърът раздуха мъглата. В ниското към долината на Места бели облаци криеха върховете.

231 Облаци над долината на Места

По залез имаше красива гледка към Пирин.232 Залез на заслона на Марина поляна

Гледката към Царев връх заслужаваше да се постои навън в студа.

233 Залез над Голям Царев връх

Слънцето залезна, стъмни се и легнахме да спим. Искахме да станем много рано сутринта, за да се качим на Гоцев връх и да слезнем от високата част на планината, преди отново да завали и загърми.